Grondwet Uitleg voor de NL-ers
Het Verdrag tot instelling van een Grondwet voor Europa
Beste mensen,
Aangezien het nogal ingewikkeld of beter gezegd praktisch onmogelijk is om een goed gefundeerde beslissing te kunnen nemen over een zo complex onderwerp als ?een grondwet voor Europa? tijdens het referendum a.s. woensdag zal ik jullie zo goed mogelijk van advies proberen te voorzien.
Ik laat mij hierbij niet leiden door de meningen en hysterische verkondigingen van onze nationale politici. Ik begrijp hun hysterie overigens wel enigszins, aangezien dit onderwerp bijna onmogelijk valt uit te leggen aan de burger, maar ik beperk mij liever tot zoveel mogelijk objectieve informatie verkregen van de universiteit en van de grondwet zelf.
Overigens zal ik mijn persoonlijke mening niet geheel achterwege laten aangezien ik wel graag zou zien dat dit referendum in het voordeel van Europa eindigt.
Ik zal proberen zo beknopt mogelijk te zijn en alle ingewikkelde juridische informatie overwegend achterwege te laten en alleen te gebruiken indien strikt noodzakelijk.
Je moet je voorstellen dat ik in een college reeks van 14 weken nu eindelijk goed snap hoe de situatie in Europa er op dit moment voorstaat. Overigens is dit geen verwijt naar Europa toe, want de juridische bestudering van ons Nederlands staatsbestel is minstens zo ingewikkeld. Het is dus helemaal niet vreemd als je er niks van snapt en alleen maar mooi meegenomen als je dat wel doet.
Om nog meer verwarring te voorkomen zal ik gedurende mijn hele verhaal over de ?Europese Grondwet? blijven spreken ook al zal duidelijk worden dat deze term juridisch niet helemaal correct is.
De fabels en de verwarringen:
1. Ten eerste is het woord ?Grondwet? zwaar overdreven en eigenlijk voornamelijk een politieke term om de burger het gevoel te geven hoe ontzettend belangrijk dit Verdrag wel niet is. Helaas boezemt het ons voornamelijk angst in en hebben veel burgers het idee dat onze eigen grondwet hiermee van tafel wordt geveegd. Dit laatste is absoluut niet het geval, en feitelijk moet je het als volgt zien:
hahaha61607; De verdragen zoals die op dit moment bestaan worden samengevoegd in één Verdrag!
Dit is op zichzelf al een behoorlijke vooruitgang, omdat in de huidige situatie veel verdragswijzigingen van de afgelopen decennia achter elkaar zijn geplakt met allerlei onmogelijke artikelverwijzingen.
Overigens zitten er in de Europese Grondwet inderdaad grondwettelijke aspecten, maar die zitten al ruim veertig jaar in de bestaande verdragen. Dit is ook niet meer dan logisch, want de EG is een op zich zelf staande rechtsorde en moet dus wel een aantal constitutionele (= grondwettelijke) bepalingen vastleggen. Geen reden dus om bang te zijn dat er nu een echte Grondwet aankomt, want dat is gewoon niet zo. Een echte Grondwet voor Europa zal namelijk nog tal van veranderingen vergen in de structuur en het zal nog jaren duren voordat Europa daar klaar voor is.
2. Of je nu voor of tegen deze Grondwet stemt, Turkije komt er toch ooit wel bij. De onderhandelingen met dit land zijn jaren geleden al begonnen en staan helemaal los van de Europese Grondwet. Dit geldt trouwens ook voor de toetreding van andere landen.
Het is ook niet zo dat de Europese Grondwet ervoor zal zorgen dat Turkije sneller toe kan treden, want dit hangt puur van Turkije zelf af.
3. De Europese Integratie bestaat nu 55 jaar en je bent misschien hartstikke boos omdat je nooit eerder je stem hebt mogen uitbrengen over Europese zaken. En omdat je boos bent en er eigenlijk ook helemaal niks meer van snapt ga je misschien wel tegenstemmen om wraak te nemen op bijvoorbeeld de Euro of de economische situatie in ons land, of op Balkenende.
Als je om deze redenen gaat stemmen zou dat heel erg jammer zijn, want inhoudelijk heeft het niets met de Grondwet te maken. Begrijpelijk is het overigens wel en het gebeurt dan ook aan de lopende band in een referendum. Als je niet tevreden bent met onze eigen regering wacht dan even op de nationale verkiezingen.
4. Je vindt dat wij als Nederlanders veel te veel betalen aan de Unie!
De reden dat wij als land een Nettobetaler zijn (we leggen meer in dan we terugkrijgen) is omdat een deel van ons ingelegde geld wordt besteed aan armere regio?s binnen de Unie, zodat zij ook een kans krijgen om wat welvarender te worden. In de Grondwet is trouwens geregeld dat Nederland bijna 25% minder gaan betalen dus als je zo?n geldwolf bent zou ik maar voor stemmen.
Waarom is deze zogenaamde Europese Grondwet nou eigenlijk nodig?
Met de toetreding van tien nieuwe Oost-Europese lidstaten in mei 2004 is het bijna onmogelijk geworden om op dezelfde voet verder te gaan aangezien de Unie wel bestuurbaar moet blijven. Er zullen dus veranderingen doorgevoerd moeten worden om de Europese Unie, transparanter, democratischer en slagvaardiger te maken. Er bestaan grote zorgen over de afstand tussen de Unie en de Burgers dus grijp je kans en ga naar die stembus om te laten zien dat het ons wel degelijk interesseert.
Het is overigens een moeilijke taak om met 25 lidstaten die allemaal hun eigen wensen en belangen hebben tot verbetering te komen, maar uiteindelijk is er toch iets uitgekomen en dat is dus dit ?Verdrag tot instelling van een Europese Grondwet? geworden. Het wordt dus hoog tijd om aan te geven wat er precies verandert ten opzichte van de huidige situatie. Overigens slechts 10% van de bepalingen is geheel nieuw en dat is niet veel, maar het is een stap in de goede richting en het geeft tegelijkertijd ook aan dat het allemaal wel meevalt qua veranderingen.
De structuur van de Europese Unie ziet er als volgt uit:
De instellingen van de Europese Unie:
De Commissie: dit is een Europese instelling van onafhankelijke commissarissen die de Europese gemeenschap vertegenwoordigen en dus niet de lidstaten. Zij neemt altijd het initiatief tot wetgeving.
De Raad van Ministers: elke lidstaat wordt hierin vertegenwoordigd door zijn eigen minister (afhankelijk van het onderwerp) Deze raad vertegenwoordigd dus de lidstaten. De Raad neemt de besluiten inzake de wetgeving na instemming van het Parlement.
Het Europees Parlement: bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten. Deze politici worden rechtstreeks door de bevolking gekozen. Zij heeft een sterk controlerende functie net als ons eigen parlement en wordt eindelijk in de Grondwet samen met de Raad de belangrijkste medewetgever.
Het Hof van Justitie: rechtsprekend orgaan. Waarborgt het recht in de gemeenschap.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de Europese Grondwet?
Opheffing pijlerstructuur en stroomlijning besluitvormingsprocedures:
hahaha61607; Alle tot nu toe bestaande Verdragen worden dus in één nieuw Verdrag gestopt. Dit is heel gunstig aangezien het hoog tijd wordt dat we meer eenvormigheid creëren. Er is nu nog sprake van drie verschillende pijlers die voor elk beleidsterrein andere regels heeft. Ik kan hier beter niet verder op ingaan, want dat wordt te saai en ingewikkeld, maar het komt erop neer dat deze ingewikkelde pijlerstructuur wordt opgeheven en dat alles bij wijze van spreken in één pijler komt. Ook de velen en ingewikkelde besluitvormingsprocedures zullen vereenvoudigd worden.
Verbetering Besluitvaardigheid:
hahaha61607; Alleen bij politiek zeer gevoelige besluiten gaat de Raad nog met unanimiteit (eenstemmigheid) beslissen. (sociale zekerheid, directe belastingen, meerjarige financiële plafonds uitgaven Unie, aanwijzing financiële middelen Unie, Europees openbaar Ministerie en besluiten Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid) Dit betekent dus dat elke lidstaat er met het desbetreffende onderwerp mee eens moet zijn, want anders komt het besluit er niet doorheen.
Over de rest van de onderwerpen gaat de Raad met een gekwalificeerde meerderheid stemmen die als volgt bepaald gaat worden:
|